PROTOIERIA ONEŞTI

Jurnalul unui pelerinaj în Arhiepiscopia Bucureștilor

În contextul serbării Anului omagial al educației religioase a tineretului creștin ortodox și Anului comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul și al tipografilor bisericești, dintr-o inițiativă fără precedent a conducerii Protoieriei Onești, cu binecuvântarea și purtarea de grijă a Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Ioachim, corala Ierotheos a preoților din Protopopiatul Onești, precum și alți preoți din toate cele șase protopopiate, dimpreună cu credincioși, „tineri de toate vârstele” din Arhiepiscopia Romanului și Bacăului așa cum însuși Preafericitul Părinte Patriarh i-a numit, au participat la un pelerinaj în capitală în ziua de 18 februarie 2016.

Pentru noi, membrii coralei Ierotheos, pelerinajul a început încă din după amiaza zilei de miercuri 17 februarie, când, în jurul orelor 14:00, ne-am adunat în curtea catedralei oneștene.
Aici, părintele protoiereu ne aștepta pentru îmbarcare într-un autocar pus la dispoziție de părintele Constantin Codreanu, susținător prompt al multor acțiuni din protoieria noastră.
Drumul spre București a început cu rostirea rugăciunii pentru călătorie și binecuvântarea acesteia, apoi, fără peripeții, într-o clipă parcă, am ajuns la Casa „Sfântul Pantelimon”, Centrul cultural-misionar „Familia” al Patriarhiei Române, unde, din grija Preafericitului Părinte Patriarh Daniel am fost întâmpinați într-o atmosferă caldă și primitoare.
Aici s-a servit cina, apoi am plecat spre „Colina bucuriei” la poalele căreia ne-am cazat, aproape de orele 22:00, la Centrul cultural-social-misionar „Sfântul Apostol Andrei”.
În dimineața zilei de joi, 18 februarie, la ora 7:30, cu emoție ne-am îndreptat pașii spre Catedrala Patriarhală pregătiți de întâlnirea cu Hristos în Sfânta Liturghie ce urma a fi săvârșită de Părintele nostru Arhiepiscop Ioachim, împreună cu un sobor de preoți și diaconi.
În cadrul acestei Sfinte Liturghii, sub atenta îndrumare a părintelui dirijor Adrian Țopa, corala oneșteană a oferit răspunsurile la strană, întreaga slujbă fiind transmisă în direct de televiziunea Trinitas.

La final, Părintele nostru Arhiepiscop Ioachim a adresat mulțumiri Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României, pentru binecuvântarea oferită de a sluji în Catedrala Patriarhală:
„Îi mulţumim Preafericitului Părinte Patriarh Daniel pentru faptul că astăzi reprezentanţi ai clerului şi credincioşilor din Eparhia Romanului şi Bacăului au putut să poposească în Sfânta Catedrală aici, la Bucureşti, ca pelerini, şi Preafericitul Părinte Patriarh Daniel ne-a îngăduit să oficiem Sfânta Liturghie potrivit rânduielii acestei zile.
Suntem aici alături de preoți și credincioși din cele şase Protopopiate din Eparhia Romanului şi Bacăului.
De asemenea, fiecare protoierie a rânduit ca să fie prezenți la sfânta slujbă şi câţiva reprezentanţi, tineri și tinere, în costume naţionale, alături de credincioşii care au venit să fie împreună cu noi în rugăciune.
Bunul Dumnezeu să primească rugăciunile noastre şi celor de acasă le dorim binecuvântare şi sănătate din Catedrala Patriarhală din Bucureşti, precum şi tuturor acelora care se roagă lui Dumnezeu şi slăvesc numele Preasfintei Treimi”,
a spus Înaltpreasfinţia Sa.

Imediat după Sfânta Liturghie, Preafericirea Sa ne-a primit în „Sala Sfinților Români” din Reședința Patriarhală unde a ținut o cuvântare felicitând inițiativa acestui pelerinaj. Deasemenea, Prefericitul Părinte Daniel ne-a vorbit despre Catedrala Mântuirii Neamului, pe care urma să o vizităm, precizându-ne câteva detalii tehnice ale construcției.

Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachim a oferit Preafericirii Sale „florile recunoștinței” din partea Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, și i-a mulțumit pentru grija și atașarea sufletească pe care o manifestă față de această binecuvântată de Dumnezeu Arhiepiscopie.

Deasemenea, Preacucernicul Părinte Protopop Constantin Alupei a oferit Părintelui Patriarh un dar rânduit de Dumnezeu, o icoană deosebită cu „Acoperământul Maicii Domnului”, pe care Preafericirea Sa a primit-o cu multă bucurie și evlavie.

La sfârșitul întâlnirii, toți preoții prezenți au primit personal binecuvântarea Preafericitului care a oferit tuturor Broşura „Călătorind cu Dumnezeu – înţelesul şi folosul pelerinajului”, apărută la Editura ”Basilica” a Patriarhiei Române.

Delegația preoților oneșteni a vizitat apoi, conform programului, Sfânta Mănăstire Antim, Paraclis Patriarhal, una dintre cele mai vechi și mai frumoase mănăstiri din București.
Aici am vizitat Paraclisul Tuturor Sfinților și Biblioteca Sfântului Sinod, găsind un adevărat tezaur de artă iconografică și carte veche.
Corala Ierotheos a primit de aici un dar deosebit, o icoană pictată cu chipul Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, ctitorul și ocrotitorul acestui sfânt așezământ.

Următorul popas a fost la șantierul Catedralei Mântuirii Neamului, unde am avut șansa de a avea în mijlocul nostru pe domnul inginer Vasile Crăcăoanu, care a avut dragostea și răbdarea de a răspunde fiecărei curiozități despre acest edificiu, de a ne face o prezentare amănunțită a lucrărilor ce se săvârșesc și a planului construcției.

Cu binecuvântarea Preafericirii Sale, corala oneșteană, împreună cu alți părinți pelerini și reprezentanți ai Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului s-a deplasat în jurul orelor 15:00 la Casa „Sfântul Pantelimon”, Centrul cultural-misionar „Familia” al Patriarhiei Române unde s-a servit prânzul, în acordurile tradiționale ale Grupului de copii „Meleagurile letene” din Parohia Holt (Bacău), ale Ansamblului „Busuiocul” din Bacău şi ale Grupului de copii „Mugurelul”.

Am desăvârșit călătoria noastră prin popasul de rugăciune la Sfânta Mănăstire Cernica, o mănăstire în care de-a lungul timpului s-au nevoit mulți bărbați cu viață sfântă.
Cu bunăvoința Părintelui Vasile, gazda noastră, s-a vizitat și muzeul acestei mănăstiri care adăpostește un adevărat tezaur, apoi împreună cu toți părinții ne-am închinat la moaștele Sfinților Gheorghe și Calinic de la Cernica, intonând în cor troparele acestora.
Am primit în dar cărți, „Ostrovul Învierii, cimitirul Mănăstirii Cernica”, apărută la Editura „Cuvântul Vieții” a Mitropoliei Munteniei și Dobrogei, „Viața și Acatistul Sfântului Cuvios Gheorghe de la Cernica” și ne-am încărcat sufletele cu liniște și bucurie duhovnicească.
Călăuziți de îngerul păzitor ce ne-a ocrotit, am ajuns nevătămați în curtea catedralei oneștene în jurul orelor 22:00.
Dăm slavă Bunului Dumnezeu pentru bucuria acestei călătorii și mulțumim tuturor celor implicați în organizarea acestui binecuvântat pelerinaj.